Oprindelsen

Oprindelse:
I 1897 fik privatskolen sin første fodbold skænket af Foreningen til sportens fremme. I frikvartererne og om aftenen blev der spillet fodbold på “Vestermarken” langs Kresten Sørensens dige. Det foregik i bare ben og ikke altid efter reglerne. Det menes, at den første kamp var mod Lunde, og derefter fulgte flere kampe mod omegnsbyerne. Efter et nederlag til Nr. Nebel skulle spillet lægges i fastere rammer.

Fremgang for fodbold

I 1904 blev Oksbøl Fodboldklub stiftet. Klubben første formand var Sadelmagermester Nissen. I starten spillede man i en lokal turnering med hold fra Outrup, Nr Nebel, Kvong og Oksbøl. I 1910 var interessen for fodbold meget stor, og formanden, stationsforstander Leding, kunne konstatere, at Oksbøl var en af egnens stærkeste fodboldhold. Efter en kamp mod Vardes førstehold i Frimurerhaven, hvor Oksbøl Fodboldklub vandt 11-0, blev klubben rost for sit fine spil i Ribe Amtstidende. Det var under samme Leding, at klubben skiftede klubben navn til Boldklubben Vestkysten.

I 1926 sørgede Bertel Lauridsen for indmeldelsen i JBU, og de første love blev vedtaget under generalforsamlingen på afholdshotellet. Resultatmæssigt gik det lidt op og ned, måske mest ned, men i 1936 valgtes Urmager Jensen til formand, og der varsledes nye tider. Klubben havde kun et B hold med i JBU, og Jensen gik derfor i gang med at hverve nye spillere. Dette var den rigtige vej, og året efter tilmeldte man et juniorhold. I 1943 kom det første større resultat. Boldklubben Vestkysten blev kredsvinder og rykkede i A-rækken. Denne række blev vundet samme år, og BV skulle spille om kredsmesterskabet mod Videbæk i Ølgod. Sensationen indtraf, og BV rykkede op i mellemrækken.

Interessen for fodbold voksede, og BV kunne mønstre 3 seniorhold og 1 juniorhold. Juniorholdet var stærk og blev ofte kredsvindere. Banerne var blevet meget ringe, og man risikerede, at disse blev kasseret ved turneringskampe. Derfor måtte der et nyt stadion til, og i 1948 blev de baner, vi kender så godt i dag, indviet ved en stor fest. JBU var repræsenteret ved hr. Redaktør Friis. Urmager Jensen var den store drivkraft gennem denne periode og han blev derfor hædret som æresmedlem i 1947.

I 1950 havde BV både et mellemrækkehold og et A hold samt en stor ungdomsafdeling. Klubben havde også en håndboldafdeling samt en afdeling for Fri Idræt. I 1954 fejrede BV sine første 50 år.